יום שמיני עצרת מצד אחד הוא חג בפני עצמו, אך מאידך קשור קשר הדוק לחג הסוכות. בהיות שמצוות הסוכה נוהגת שבעה ימים בלבד, התעוררה שאלה בנוגע ליום שמיני-עצרת, האם רשאי לשבת בסוכה ביום שמיני-עצרת, או שמא יש בכך איסור ‘בל תוסיף’, שנראה כמוסיף על מצוות התורה לשבת בסוכה שבעה ימים והוא יושב שמונה?
להלכה נפסק (מקראי קודש, עמודים תתמט-תתנ) שהרוצה להמשיך להשתמש ולשהות בסוכה ביום שמיני עצרת, כגון שבאו אליו אורחים רבים לשמחת תורה ואין לו מספיק מקום בביתו, יוריד חלק מהסכך בשיעור של לפחות ארבעה טפחים (כשלושים ושלושה ס”מ, ויש אומרים שהם כשלושים ותשעה ס”מ) על ארבעה טפחים, כך שנעשה היכר שהוא שוהה בזוכה שלא לשם מצוות הסוכה, ואז רשאי לאכול ולישון בסוכה גם ביום שמיני עצרת.
כמו כן, יש לדעת שאיסור ‘בל תוסיף’ הנ”ל קיים דווקא ביום שמיני עצרת, אך לאחר מכן – מותר (רמ”א, סימן תרסו). והטעם שרק בשמיני עצרת אסור, משום שרק הוא סמוך לחג (מ”ב סק”ו).
יש שהיו מפנים הכלים מהסוכה בערוב יום השביעי אף שלא היו צריכים לכלים אלה בבית, וזאת כדי לגלות בכך שכל עשיית הסוכה אינה להנאה אלא משום גזירת הבורא ישתבח שמו.